Bezmiegs un nemitīgs domu lidojums

Nekādi nevaru izgulēties. Miegs tik caurs, ka katra mazākā skaņa liek satrūkties un pamosties. Nav tā, ka darbā vai ģimenē būtu problēmas. Vienkārši nenāk miegs, un visu laiku tikai dažādas domas galvā maisās. Varbūt man paklausīties kādu mūziku? Domāju, ka varētu iet izskrieties un tad, iespējams, atslābtu un būtu vieglāk iemigt. Kas varētu būt noticis manā galvā? Tikai domāju par to, kā man būtu jādzīvo, ko esmu paveicis un ko vēlētos paveikt. Ak, esmu sagurusi!!!

 

Atbild Psihosomatikas klīnikas ārsts-psihoterapieits dr. Artūrs Utināns:

Jūsu gadījumā ieteiktu konsultāciju pie miega ārsta (somnologa) un ārsta psihoterapeita. Būtu jāizslēdz organiski miega traucējumi, maskēta depresija un kādi citi emociju vai domu traucējumi (domu uzmācības, kuras maisās pa galvu), kā arī pašrealizācijas problēmas („kā man būtu jādzīvo, ko esmu paveicis un ko vēlētos paveikt”). Tas, ka neredzat darba vai ģimenes problēmas vēl nenozīmē kā Jūsu emocionālā dzīve ir pilnvērtīga un kvalitatīva un ka darbā gūstat baudu.

Vispārējā profilakse miega traucējumam ir aktīva brīvā laika atpūta (sportošana, fitness, joga, peldēšana), relaksācijas metodes (*meditācija, autogēnais treniņš), pilnvērtīga un regulāra seksuālā dzīve, dažādu emocionālu pārdzīvojumu novēršana (kuri var būt latenti – respektīvi, nemanāmi), pareizs ēšanas režīms (ir uzbudinoši un relaksējoši produkti, kā arī viegli vai grūti sagremojams uzturs) un mierīgas pastaigas pirms miega svaigā gaisā. Miegu ietekmē arī attiecības ar televizoru un datoru, kā arī garlaicības sajūta vakaros un slikti izvēdinātas telpas. Skriet ir pareizi un nepieciešami pievakarē kādas vairākas studas pirms gulētiešanas. Visiem šiem pasākumiem ir nozīme tikai tad, ja tos māk pareizi darīt un ja tie ir regulāri. Visādā ziņā Jums ir nepieciešamas dzīves stila izmaiņas.

Ja nekas no tā nepalīdz, eksistē augu tējas un farmakoķīmiskie miega līdzekļi.