Kā sadzīvot ar mainīgu garastāvokli?

Raksts pārpublicēts sadarbībā ar Apollo.lv.

Cilvēki, kuri nespēj kontrolēt garastāvokli, parasti jūtas sliktāk. Ja ticat, ka varat regulēt emocijas, parasti tas arī izdodas, turpretī, ja esat pārliecināts, ka nevarat mainīt izjūtas, sliktais noskaņojums saglabājas ilgāku laiku.


Vainīgs laiks

Pierādīts, ka samazināta dabiskā apgaismojuma dēļ rodas ziemas depresija, kas liecina, ka laikapstākļiem tomēr ir iespaids uz noskaņojumu. Dažiem cilvēkiem saules gaismas trūkums īsās, tumšās dienās var izjaukt bioķīmisko vielu līdzsvaru smadzenēs. Šiem cilvēkiem raksturīga noskaņojuma maiņa, viņi jūtas slikti, ir miegaini, jūt vainas apziņu, viņiem trūkst pašcieņas un ir tieksme pārēsties. Parasti šo depresiju var efektīvi ārstēt ar gaismas terapiju solārijā.

Iespējams, lietainā dienā jūtaties sliktāk tāpēc, ka sliktais laiks izjaucis jūsu plānus. Nedēļas nogalē bijāt ieplānojuši ar ģimeni apmeklēt sporta sacensības, bet līst lietus. Pētījumos pierādīts, ka, uzturoties laukā rīta agrumā, noskaņojums uzlabojas – tāpēc eksperti ieteic doties rīta pastaigās. Arī fiziski vingrojumi uzlabo noskaņojumu.

 

Vainīgi hormoni

Iespējams, varat vainot varenos hormonus, kas liek jums mājās kašķēties vai dusmoties uz visu pasauli. Nedēļu pirms mēnešreizēm tiešām iestājas hormonu elle, bet vai esat pārliecināta, ka neuzveļat vainu hormoniem pārāk bieži? Tas var šķist acīmredzami, taču, ja simptomi neparādās tieši pirms menstruācijām un nepazūd dažas dienas pēc tām, tad tas nav pirmsmenstruālais sindroms (PMS). Ja vainīgs PMS, par labu varētu nākt diētas maiņa, fiziski vingrinājumi, relaksācija un stresa kontrole. Ja PMS ļoti traucē, konsultējieties ar ārstu.

 

Vainīgs stress

Lai noteiktu, vai sliktais noskaņojums saistīts ar stresu, eksperti iesaka novērot simptomus, piemēram, nespēju koncentrēties, bezspēcību, zemu pašnovērtējumu, sirdsklauves un galvassāpes. Pirms izdarāt secinājumu, ka vainīgs stress, ir vērts atcerēties, ka stress rodas, ja nespējat tikt galā ar tā cēloņiem. Vislabākais veids, kā cīnīties pret stresa izraisītu sliktu garastāvokli, ir mainīt attieksmi pret situāciju.

Nedusmojieties! Dusmas palielina stresu. Labākais risinājums ir kontrolēt dusmas. To var darīt šādi:

  • atlieciet dusmas uz vēlāku laiku, nevis rīkojieties nekavējoties. Mēģiniet samazināt to stiprumu, un jūs varbūt jutīsities vīlies, taču ne dusmīgs;
  • izpaudiet savas jūtas, sakiet: «Šai gadījumā dusmojos, jo…»;
  • atzīstiet, ka jums nav tiesību gaidīt no citiem, lai viņi izturas tā, kā jūs gribat. Pasaule nav pilnīga, un jābūt gataviem uz kompromisu.

 

http://www.apollo.lv/portal/sieviete/articles/255213